Tuesday, October 11, 2011

AMALAN UNTUK MENGUATKAN MINDA

Dekat2 nak exam ni mesti ramai yg nak petua2 untuk kuatkan, cerdaskan, mantapkan, solidkan minda kan.... Lagi2 pelajar2 yg nak hadapi peperiksaan besar macam STPM, SPM, PMR, UPSR, PRASEKOLAH dan macam2 lagi la...hehehe...

Sepatutnyakan petua2, amalan2 mcm ni bkan dekat nak exam baru amalkan....Kita kena amalkan setiap masa, baru la ada kesan...betul tak???Lagi satu, bukan pelajar saja yg harus amalkan, semua golongan manusia harus amalkan...Yela minda bukan kita guna time nak exam ja..setiap masa kita guna....betul tak???hehehe

Ok la jom kita layan dan amalkan petua2 ni:
Petua Imam Syafi'e

Empat perkara menguatkan badan

1. makan daging

2. memakai haruman

3. kerap mandi

4. berpakaian dari kapas

Empat perkara melemahkan badan

1. banyak berkelamin (bersetubuh)

2. selalu cemas

3. banyak minum air ketika makan

4. banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata

1. duduk mengadap kiblat

2. bercelak sebelum tidur

3. memandang yang hijau

4. berpakaian bersih

Empat perkara merosakkan mata

1. memandang najis

2. melihat orang dibunuh

3. melihat kemaluan

4. membelakangi kiblat

Empat perkara menajamkan fikiran

1. tidak banyak berbual kosong

2. rajin bersugi (gosok gigi)

3. bercakap dengan orang soleh

4. bergaul dengan para ulama

CARA TIDUR

1. TIDUR PARA NABI Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi.

2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.

3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBAMiring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan.

4. TIDUR SYAITAN Menelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka.

*Kalau ada kesudian . Tolong sebarkan maklumat ini kepada saudara Muslim - Muslimat yang lain agar menjadi amalan kepada kita semua. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati. SELAMAT BERAMAL

9 comments:

Mama Syabil and Rania said... [Reply]

oh, tak tau pun gosok gigi boleh tajamkan minda ye.... :)

salam perkenalan :)

Piweet said... [Reply]

hehehe...maybe sia2 mkanan yg mlekat kt gigi tu bleh melemahkan minda kot... i guess

Anonymous said... [Reply]

Yg aku tau Rasulullah suka tidur mengiring ke kiri dan menghadap kiblat so aku pun dah biasa dgn posisi tidur mcmtu. Rasa lbh selesa bgtu.

Bui Junaidi said... [Reply]

nice info cikgu..*_*

Piweet said... [Reply]

Bagus la klau mcm tu...sama2 kita amalkan Sunnah Rasulullah....

Tapi kalau x silap Rasullullah tidur mengiring ke kanan...untuk mudah bngun solat malam

@Bui...thanks bui...sharing is caring=)

zareliqa afiqa said... [Reply]

owhh..kalau pakai celak sebelum tido boleh menajamkan mata eh.baru taw..btw,nice info^^

Cik Nurul said... [Reply]

ooo baru taw.. thankz for info.. =)

Piweet said... [Reply]

@zareliqa: piweet pon baru taw jgak...nk kena cari celak jgak la...hehehe

Piweet said... [Reply]

@nurul : sm2...sm2 la kita amalkan ya=)